• Karamellen

Julpsalm till decemberbröllop? Tips om andra?

Psalm 84 och 411 går bort, de både spelades vid min brors bröllop för 2½ månad sedan så jag vill gärna välja något annat. Tyvärr har jag inte fastnat för någon av de andra vanliga vigselpsalmerna.

Eller, ja... psalm 834 var rätt fin, men kanske för somrig?

Funderar på att ta någon julpsalm, de finns ju så många fina! Tillsammans med ljus i kyrkan och de adventsljusstakar som är där osv så kan det nog bli rätt mysigt? Vi gifter oss strax innan lucia, den 11/12

• Svar på tråden Julpsalm till decemberbröllop? Tips om andra?
  • Moster Stina

Sök på fråga prästen-tråden. Där finns många förslag på vintriga psalmer, som passar fint.

• Vi2alltid

Det finns en version av Bereden väg för herran som inte är den vanliga utan lite mer folklig... Maffig i kyrkan!!! Den skulle jag garanterat välja om jag gifte mig den tiden

• Karamellen
    Kjell Präst skrev 2010-10-29 21:14:30 följande:
    Svarat i prästtråden!
    Jag såg det, tusen tack du gav mig bra tips!
  • Moster Stina

Vi2alltid skrev 2010-10-29 19:58:26 följande:
    Det finns en version av Bereden väg för herran som inte är den vanliga utan lite mer folklig... Maffig i kyrkan!!! Den skulle jag garanterat välja om jag gifte mig den tiden

JAAA! om det är den där melodin från Malung! Ja den skulle jag också välja! FANTASTISKT fin!

• SandyDeLuxe

Ave Maria är ju underbar..

• MrsT2011

Psalm 108, "gå sion din konung att möta" vore fantastisk på ett adventsbröllop tycker jag!
    Texten handlar ju om att vara glad, när är man det om inte på sitt bröllop?? =)

Min favoriter bland alla julpsalmer är annars nr 122, "dagen är kommen". (O come all ye faithful på engelska, rekommenderar varmt versionen som spelades in av självaste Elvis Presley!)

• junibrud2010

">

ingen psalm men gud vilken vacker julsång

• passionsblomman

SandyDeLuxe skrev 2010-11-01 15:34:48 följande:
    Ave Maria är ju underbar..

Det är den, men det är inte en psalm, så den får man ta som solosång isåfall.

• junibrud2010

Nu tändas tusen juleljus

eller Låt mig få tända ett ljus

Svar på tråden Julpsalm till decemberbröllop? Tips om andra?